PERSBERICHT van Comité Parking C – 19/09/2014

Het Comité parking C vzw, de vereniging zonder winstoogmerk opgericht door bewoners van rond parking C met als doel op te komen voor de bewoners en de belangen van diezelfde buurt inzake levenskwaliteit, mobiliteit, veiligheid en overlast vernam met ongeloof het de aanduiding van Brussel als speelstad in 2020 voor het Europees kampioenschap.

Gezien het feit dat er volgens de huidige UEFA reglementering geen conform stadion meer is in België impliceert dit dat er voor dit evenement een nieuw stadion moet worden gebouwd.

De plek die daarvoor door de politieke wereld werd gekozen is parking C, deze plek is echter niet geschikt.

Omwille van volgende redenen :

Milieu en Mobiliteit:

  • Dit is een parking die weliswaar niet het hele jaar vol staat maar op grote manifestaties compleet oververzadigd is.
  • De mobiliteit op- en rond de ring; parking C ligt aan een zeer filegevoelig punt op Ring rond Brussel
  • De combinatie van Europea (het vroegere Neo project)  welke voorziet in  70 000 m2 shopping, een congrescentrum, 750 nieuwe woningen, een concertzaal (Paleis 12) met een capaciteit van 17 000 personen en de bestaande salons (Batibouw, Autosalon , …) met daarbij nog een stadion voor 60 000 personen overstijgt ruimschoots de leefbaarheid van de omgeving.
  • Openbaar vervoer noodzakelijk om op een snelle en efficiënte manier een stadion van 60.000 man te evacueren ontbreekt volkomen.

Financiering:

  • Dit project wordt voorgesteld als een project dat geen euro-cent aan de belastingbetaler gaat kosten, voorbeelden uit het verleden tonen echter dat dit vaak verre van juist is; zo is het meer dan waarschijnlijk dat de belastingbetaler andermaal gaat opdraaien voor alle kosten gerelateerd aan infrastructuur : wegen, waterafvoer,  extra openbaar vervoer
  • In een rapport opgemaakt door de voetbalbond in augustus 2013 waarin voor de financiering alle mogelijke ballontjes worden opgelaten  is er zelfs sprake van het toekennen van belastings-vermindering door de overheid in ruil voor aandelen, dit is een slag in het gezicht van iedereen die hier in België wel belastingen betaald.
  • Voor de Memorial Van Damme het atletiek evenement bij uitstek is geen plaats meer daar moet een andere plaats voor worden gezocht, moet de belastingbetaler ook daar voor opdraaien ?

Veiligheid:

  • Openbaar vervoer is dun bezaaid en het dichtste metro station is op een goede 800m van het stadion, hoe gaat men supporters scheiden en hooliganisme beperken?

Er werden diverse studies gedaan met betrekking tot de haalbaarheid van een voetbalstadion op parking C zowel op financieel vlak als op bodemkundig technisch vlak (oa. vervuiling,stabiliteit) het is een teken van goed bestuur deze integrale studies te delen met de Gemeenteraad van Grimbergen enerzijds en het comité parking C vzw anderzijds.

Wij  willen eveneens de beslissings-nemende en vergunningverlenende overheden waarschuwen dat wij erover zullen waken dat de eisenbundel van de gemeente Grimbergen, de vzw en  de letter van de wet wordt nageleefd indien dit niet het geval is dan zullen wij alle juridische stappen ondernemen.

Meer info over het comité kan u vinden op www.stadionparkingc.be

En op de Facebook pagina van de groep http://www.facebook.com/stadiumparkingc .

 

Voor het comité,

Julien Huygens     +32 473 674 611

Philippe Fierens   +32 486 528 155

Rik Van Bever

André Huynen

Paul Verbist

stadiumparkingc@gmail.com

3 gedachten over “PERSBERICHT van Comité Parking C – 19/09/2014

  1. LEMOINE GUY

    Volledig met U eens, maar de beslissing werd genomen… Het waalsgewenst is niet geraadpleegt geweest voor een zogezegd “nationalstadium” ? Zijn al de milieustudies en vergunningen in orde ?
    Welke zekerheid heeft men dat nadien die stadium rendabel zal zijn ? Dat zal niet het geval zijn.
    In Holland, Frankrijk, Duitsland, Engeland bestaan en reeds stadiums genoeg die in aanmerking kunnen komen. In plaats van 2 uren in de files te blijven neemt men de thalys tot in Parijs in minder tijd. Voetbal is ook, absoluut geen prioriteit in de huidige moelijke tijden.
    Ik ben bereid, indien gewenst, om deel uitmaken van de Platform ter sprake.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *