Eurostadion argumenten bezwaren

Allereerst hartelijk dank voor zij die naar het info moment op 16 oktober zijn gekomen, ook zij die niet konden komen maar

 

Zij die er waren vorige week  konden vele observaties maken :

  • veel halve waarheden en nog veel meer leugens werden verspreid
  • de strijdvaardigheid tegen dit megalomane project is enorm groot
  • het nieuwe project verschilt vrijwel niets van het vorige het blijft megalomaan groot

Om iedereen daar een beetje mee te helpen zijn hier een aantal argumenten die u kan  gebruiken in uw bezwaarschrift dat u zowel bij afgifte op de gemeente als  per e-mail kan indienen alsook rechtstreeks op het omgevingslokket.

Achtergrondinformatie

  • Parking C ligt in Strombeek–Bever, deelgemeente van Grimbergen (Vlaams-Brabant), maar het terrein is eigendom van de stad Brussel
  • Brussel heeft zijn oog laten vallen op dit terrein voor de bouw van een nationaal voetbalstadium waar de Rode Duivels zouden aantreden en die de thuisbasis zou zijn voor een voetbalploeg (RSC Anderlecht), en dat zou moeten worden gebruikt om  minstens een openingsmatch te spelen van het EK2020.
  • Het Koning Boudewijn Stadium voldoet niet aan de normen van de UEFA (o.a. omwille van de atletiekpiste rond het veld). Omdat Brussel de centen niet heeft om een stadium te bouwen zijn ze op zoek gegaan naar een private partner. Zo zijn ze terecht gekomen bij Ghelamco (dezelfde van de Ghelamco Arena in Gent)
  • Parking C maakt deel uit van het VSGB (Vlaams Strategisch Gebied rond Brussel), meer bepaald als Cluster C1) en is onderwerp geweest van een plan-MER. Daar werd de impact bestudeerd van diverse activiteiten met een max totale oppervlakte van 3 keer 50000 m²; in de evaluatie van het plan MER werd duidelijk dat de regio de verkeersgeneratie van dergelijke concept niet aankan, en de Vlaamse Regering legde een GRUP vast waarin de oppervlakten werden teruggeschroefd tot 20000 m² kantoren en 50000 m² recreatie.
  • Het project dat Ghelamco indient (bouwer én uitbater voor de volgende 99 jaar) omvat het stadium (ook genaamd Multifunctioneel Complex) waarin 50 voetbalmatchen per jaar zouden worden gespeeld, tot 15 megaconcerten zouden worden georganiseerd, en daarnaast net geen 20000 m² kantoorruimte, nog veel meer diensten, bedrijven , horeca, …., een innovatiecampus met gigantische  oppervlakten wazig gedefinieerde diensten, bedrijven, en logies (600 kamers), een ondergrondse parking voor 10000 voertuigen

Bezwaren

  • De 2 hoofdgebouwen zijn zo groot (stadium ongeveer 240*280 m, innovatiecampus ongeveer 280*300 m) dat ze dicht bij de perceelsgrenzen komen. Langs de oostkant komt het campusgebouw op ongeveer 80 m van een woonwijk, en torent  45 meter boven het straatniveau uit. Die bewoners kijken tegen een gebouw aan dat een kijkhoek van 90° inneemt en 30° boven de horizon uitsteekt. Namiddag zon zijn ze kwijt. Langs de westkant staat het stadium op 150 meter van een (sociale) woonwijk waar het 70 meter bovenuit steekt
  • Er wordt een loopje genomen met de voorwaarden van het GRUP. Waar het GRUP een beperking oplegt van de oppervlakte voor kantoren (20000m²) en recreatie (50000m²), en nalaat de andere activiteiten te beperken, wordt hier een project voorgesteld met meer dan het tienvoudige aan oppervlakte. Dit strookt niet met de geest van het GRUP, zeker als men bedenkt dat die een beperking inhoudt van het oorspronkelijke plan MER omwille van verkeersgeneratie. Ofwel kan de bouw niet vergund worden op grond van die op zijn minst eigenaardige interpretatie van het GRUP, ofwel moet eerst het GRUP aangepast worden
  • Er zullen ongeveer 4800 mensen werken in de Campus en het Multifunctioneel Complex. De verkeersgeneratie door de dagdagelijkse activiteit in het project, d.w.z. zonder de piekmomenten tijdens een match, concert, grote beurs op de Heizel, … betekent tussen 11000 en 26000 extra voertuigen op de  Ring R0, die vandaag al totaal (over)verzadigd is en aanleiding geeft tot toenemend sluipverkeer in de regio.
  • De aanpassingswerken aan de Ring R0 starten pas in 2019 en zullen tot 8 jaar duren
  • Uitbreiding van het tram- en metro netwerk tot aan parking C wordt ook later gepland en zullen dus niet klaar zijn wanneer men in 2019 het project in gebruik wil nemen.
  • Idem voor snel tramlijnen (GEN) die verkeer uit de regio naar Brussel moet brengen. Ook daarvan zijn de studies nog niet afgerond en is de timing heel onzeker.
  • Er wacht dus een ongezien verkeersinfarct in de regio zowel tijdens de bouw als tijdens de uitbating
  • De timing is dus volledig fout: eerst zou de mobiliteit moeten  worden voorzien vooraleer men een dergelijk verkeersgenererend project zou kunnen overwegen.
  • Voor de bouw van het project (18 maanden) vraagt men een afwijking van de werkuren, waarbij er kan gewerkt worden op de site in een 2-ploegensysteem, 6 dagen op 7. In de onmiddellijke omgeving rond de projectsite gaat dit leiden tot geluidshinder,trillingen maar ook lichthinder. Dit gedurende 18 maanden, NON- STOP
  •  Door het toenemend autoverkeer komt de luchtkwaliteit nog verder in het gedrang. Op vlak van fijnstofconcentratie scoort de noordrand van Brussel nu al heel slecht, met het hoogste aantal overschrijdingen van de drempelwaarde, en dit is in hoofdzaak te wijten aan het autoverkeer. Het MER besluit dan ook terecht dat inzake luchtkwaliteit de gebruiksruimte is opgebruikt.

 

Hieronder kan u voorbeelden vinden van een bezwaarschrift, u past dit best wat aan met de argumenten hierboven

Er zijn een aantal mogelijkheden tot bewaarindiening :

  • een individueel bezwaar i
  • een petitielijst in, die u door andere tegenstanders van het project laat tekenen

opgelet onderstaande voorbeelden zijn voorbeelden voor de structuur argumenten kan u hier boven vinden

voorbeeld collectief bezwaarschrift

voorbeeld persoonlijk bezwaarschrift

handtekeningenlijst

 

Even Praktisch :

 

Even Praktisch :

Adviezen, bezwaren en/of opmerkingen over het ontwerp van het stadion en de andere infrastructuur dienen binnen deze periode medegedeeld te worden aan het College van Burgemeester en Schepenen,

per brief op het adres Prinsenstraat 3 te 1850 Grimbergen,

via mail aan gemeentebestuur@grimbergen.be of

via het omgevingsloket (https://www.omgevingsloket.be/digitaal-loket-omv met OMG-referentie: 2017005626).

Dit tot 10 november

17 gedachten over “Eurostadion argumenten bezwaren

  1. DE VRIENDT JOS

    Laat ons aub weten welke partijen voor dit gedrocht zijn …de verkiezingen naderen en laat ons de
    gemeenteraad blijvend verstoren…datum van gemeenteraden ..

  2. Lucienne Jap Tjong

    Mijn persoonlijke bezwaren tegen de plaats van het nieuwe stadion, dat enkelen wensen te bouwen, zijn hoofdzakelijk het grote hinderen, vooral voor het plaatselijke doorgaande verkeer, dat o.a. op de Romeinse Steenweg moet zijn om naar het UZ-Ziekenhuis met spoed van/naar te kunnen rijden en met ook de op- en afritten naar de Ring en toegang naar/van Laken.

    Het is daar nu al file-vorming als er op de Heizel exposities/beurzen zijn en optredens in Paleis 12 zijn en wat voor de automobilisten, die bij belangrijke wedstrijden moeten parkeren.
    Dan zullen de bewoners van de villa’s/woningen daar zelfs niet/amper hun auto niet eens meer parkeren.

  3. Ludo van Assche

    Besten,
    Ik was aanwezig en de voorstellers hebben hun uiterste best gedaan om het project nog maar eens te…verkopen maar het was echt doorgestoken kaart en komedie en de echte politiekers waren niet aanwezig wat een schandaal is : te laf om voor een publiek te staan!
    Er is gewoon geen draagvlak voor dit project !
    Indien dit doorgaat zitten we allen met enorme problemen.
    Maar… Dit project is prachtig maar niet op die plaats: dus, nu die plannen toch bestaan, voer dit plan uit in…Betekom en omstreken?…en verhuis meteen ook onze nat. Luchthaven: er is plaats genoeg en zeer dicht bij Brussel ETC…
    DO not scatch with the chickens, fly with the eagles !
    Succes… Rond Betekom !
    Ludo

  4. Albert Maerevoet

    Het enige waarom het te doen is om andermaal Brussel uit te breiden en Vlaamse grond in te pikken,nu is het genoeg geweest.Stop de francofone arrogantie.

  5. LAMBRECHTS ROGER

    Het wordt tijd dat Brussel eens inziet dat men op Vlaamse gronden niet doet wat men wil. Ook al zijn er veel gelden en stemmen mee te verdienen.

  6. Maurits van Liedekerke

    Wie een ‘nationaal voetbalstadion’ wil, moet een ruimte zoeken die de omgeving van Brussel niet nog meer belast als ze reeds is. Bovendien is de plaats die nu beoogd wordt nefast voor Vlaams-Brabant en dat op het vlak van ruimtelijke ordening en taal-culturele homogeniteit. Niet doen dus. Laat de welgedane heren-investeerders-grootverdieners maar eens voelen dat hun megalomane plannen niet thuishoren in ons Vlaams-Brabant. Als Pajot weet ik maar al te best waarover het gaat.

    1. Billooye Armand

      Proficiat Maurits uw tekst bevat alles want niets is positief voor een Eurostadion in Vlaams-Brabant! Brussel moet niet stiekem uitbreiden door te spreken over een Eurostadion op Vlaamse grond. Op die plaats moet er groen komen i.p.v. vol te bouwen. Het hedendaagse verkeer laat niet toe dat er daar nog meer verkeer en gebouwen zouden bijkomen! Genoeg is genoeg en Vlaanderen moet zelf beslissen niet Brussel want de grond is en blijft Vlaams.

  7. De Langhe Hugo

    Men heeft het altijd over de Vlaamse rand en het verlies aan Vlaamse aanwezigheid,wat hier gaat gebeuren is een totale vernietiging van deze laatsten.Hoe en wie gaat hier de taalwetten laten respecteren,Vlaamse politici dragen hier een verpletterende verantwoordelijkheid.Ook de financiele gevolgen zullen alweer voor de brave Vlaming zijn,let maar op.Ik protesteer met klem tegen deze onverantwoorde koehandel!!!!!

    1. De Kerf-Willems

      Men heeft het altijd over de Vlaamse rand en het verlies aan Vlaamse aanwezigheid,wat hier gaat gebeuren is een totale vernietiging van deze laatsten.Hoe en wie gaat hier de taalwetten laten respecteren,Vlaamse politici dragen hier een verpletterende verantwoordelijkheid.Ook de financiele gevolgen zullen alweer voor de brave Vlaming zijn,let maar op.Ik protesteer met klem tegen deze onverantwoorde koehandel!!!!!

  8. Stallaert Jean

    Het project oogt schtterend maar is pure waarzin : Kafka voor gevorderden.
    Ik nodig de heren van Ghelamco en anderen die dromen van dit project zoals Guy Van Hengel eens met mij te komen kijken naar het verkeer op de ring , elk uur van de dag tussen 7 u00 en 19u00. Nu al is het “stapvoets” verkeer, zonder Eurostadion. Daar zouden dus activiteiten voor 4800 mensen extra ( werknemers ) + bezoekers nog eens bovenop komen? : de waanzin voorbij.

    Weten die lui wel dat er jaarlijks gemiddeld 12 000 mensen vroegtijdig sterven ( dat is één dode per 40 minuten!!! ) ten gevolge van verontreinigde lucht?

  9. Michel Potloot

    beste mensen,sta mij toe te zeggen dat dit een fantastisch project is , MAAR…… hier zit nen hele kweekvijver vol van zakkenvullers achter die alleen aan hun eigen denken en niet aan de rest….ttz.sta mij toe te zeggen dat zelfs een blinde kan zien en een dove kan horen dat dit allemaal doorgestoken kaarten zijn voor eigenbelang, ten 1e,nu hebben ze een grote parking voor ALLE evenementen , 2e waar gaan ze met al dat verkeer naartoe ,de ring zit NU al overvol….. en dit niet alleen op de spitsuren…..maar gewoon den hele dag, 3e en vooral niet onbelangrijk we hebben het koning Boudewijn stadion…… met een atletiekpiste eraan…. waarom moet dat afgebroken worden daar de renovatie en al dan niet vergroting ervan veel minder geld gaat en zal kosten…… en ten laatste ik heb niets tegen Anderlecht…… maar weet wel dat ze een uitgebreid plan op stick hebben gekregen van een hele hevige Anderlechtfan die alles heeft uitgepluisd en dubbelgecheckt om elders een voetbalstadion in te planten dat aan alle noden voldoet, voer dit hele ghelamco gedoe af ….. of we mogen nog opdraaien om de ring aan te passen …..verbreden gaat niet meer….. misschien 1 of 2 snelwegen er bovenop leggen ….. alleen WIE gaat dat betalen….. idd.terug de kleine man die werkt en al uitgewrongen word of is, weet dat die Ghelamco gasten nen babbel hebben van hier tot in Tokyo…… uitleggen dat het nie schoon is om te zien…. maar hoe het achteraf word of zal zijn dat zien of beter willen ze niet zien….. triestig toch.

  10. De Kerf-Willems

    Men heeft het hier steeds over de Vlaamse rand en het verlies hiervan is een totale vernietiging van deze. Waar blijft het respect voor de taalwetten . De Vlaamse politici dragen hier een verpletterende verantwoordelijkheid. We protesteren tegen deze onverantwoorde koehandel.

  11. Kermans Francis

    Dit project is niet alleen vernietigend voor het milieu en de mobiliteit, en voor de Vlaamse identiteit en zijn grondgebied, maar maakt vooral een west-vlaamse familie-met-adres-op-de- maagdeneilanden, nog stinkend rijker

  12. Jef De Cuyper

    Enkele haiku’s :
    De voetbalmanie,
    het getolereerd geweld
    door ons strot geduwd.

    Voetbal is een feest
    van getolereerd geweld!
    Speel contactvrij!

    Al plat op de mat
    na getolereerd geweld
    ballenfestival

  13. François Jonckheere

    Mijn bezwaren : mobiliteit zal, keer en draai het zoals men wil, weer voor grotere problemen zorgen. Bij wedstrijden zullen de mensen in de geburen weer hinder ondervinden van fout geparkeerde wagens en andere ongemakken. (wie gaat er aanschuiven om in- en uit de parking van het stadion te komen). De taalwetgeving zal van dag 1 worden genegeerd. Men mag niet vergeten dat het hier mede-initiatief is van de stad Brussel (waar Vlamingen steeds als tweederangsburgers worden beschouwd). Dat het de belastings- betaler niets zal kosten geloof ik een snars. Of gaat Ghelamco instaan voor alle toegangswegen naar het stadion (eerst zien en dan geloven) ? Het bijkomende gebouw zal snel omgevormd worden voor administratieve diensten. Deze van de gemeente Grimbergen ? Ik denk het niet ! M.a.w. een defacto uitbreiding van het hoofdstedelijk gebied. Afvoeren dus dit prestigeproject zonder meer.

  14. De Langhe Hugo

    Vlaamse politici
    Als u dit laat passeren dan zijn al uw dure eden wat de Vlaamse rand betreft puur volksbedrog
    U moet weten dit project is een megalomane verfransingsfabriek wij Vlamingen rekenen op uw standvastigheid.
    De Langhe Hugo
    10 oktober2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *